Pediatryczne Telemedyczne Centrum Koordynacji Pacjenta

Aleksandra Wysocka  •  06 kwietnia  •  
Artykuł

Konkurs ,,Telemedycyna w Dziecięcych Szpitalach Przyszłości’’ Fundacji K.I.D.S. dobiegł końca. Zwycięskie projekty zostaną sfinansowane dzięki wsparciu Goldman Sachs Gives i Sage. Jury wyłoniło trzech zwycięzców. Przy wyborze projektów kierowano się głównie kryteriami innowacyjności i skalowalności, a także zwiększania bezpieczeństwa pacjentów i lekarzy w przypadku pandemii i zminimalizować stres dzieci i ich rodziców. Wszystkie propozycje, które brały udział w konkursie, były bardzo ważne dla działania poszczególnych placówek, dlatego wybór był niezwykle trudny do podjęcia.

O pierwszym zwycięskim projekcie - ,,TelePrzyjaciele od Serca’’, zgłoszonym przez Uniwersytecki Dziecięcy Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhofa w Białymstoku już pisaliśmy . Dziś przedstawimy kolejnego zwycięzcę: Pediatryczne Telemedyczne Centrum Koordynacji Pacjenta (PTCKP) zgłoszone przez Powiatowe Centrum Matki i Dziecka w Piotrkowie Trybunalskim.

Projekt został zgłoszony przez szpital we współpracy w firmą Telemedicin sp. z o.o.

PTCKP jest wirtualnym, pediatrycznym hubem szpitala który koordynuje komunikację pacjenta ze szpitalem z oddziałem dziecięcym wspierając proces Jego leczenia od momentu pojawienia się pierwszych symptomów chorobowych, przez proces opieki szpitalnej oraz opieki poszpitalnej , a następnie opieki ambulatoryjnej pediatrycznej. Jego jest usprawnienie procesu obsługi pacjentów kierowanych na hospitalizacje planowe i nagłe do oddziału dziecięcego i dziecięcej izby przyjęć ze szczególnym udziałem ważnych poradni specjalistycznych PCMD (Poradni pediatrycznej podstawowej opieki zdrowotnej, poradni medycyny szkolnej, Poradni patologii noworodka, poradni alergologicznej dla dzieci i poradni diabetologicznej ) oraz Poradni Nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej WSS im. M. Kopernika w Piotrkowie Trybunalskim.

Głównym założeniem projektu jest założenie nowego numeru telefonu/adresu systemu internetowego z dostępem - do konsultacji telefonicznej i online wideo i/lub czatu online i zgłoszenie oraz nawiązanie zdalnej współpracy dla Poradni Nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej WSS im. M. Kopernika w Piotrkowie Trybunalskim, oraz Poradni pediatrycznych PCMD w Piotrkowie Trybunalskim: Poradni pediatrycznej podstawowej opieki zdrowotnej, poradni medycyny szkolnej, Poradni patologii noworodka, poradni alergologicznej dla dzieci i poradni diabetologicznej – jako wstępna telekonsultacja z lekarzem z oddziału dziecięcego wraz z kwalifikacją dziecka do hospitalizacji w oddziale dziecięcym PCMD. System telemedyczny będą obsługiwać lekarze specjaliści z oddziału dziecięcego PCMD : pediatrzy, alergolog i diabetolog 14 godzin dziennie od 8 do 22 codziennie.

Porozmawialiśmy z dr Tomaszem Grzelewskim, Kierownikiem Oddziału Dziecięcego Powiatowego Centrum Matki i Dziecka, pomysłodawcą i liderem projektu:

Państwa projekt wygrał konkurs K.I.D.S. Pediatryczne Telemedyczne Centrum Koordynacji Pacjenta (PTCKP), skąd pomysł na taki właśnie projekt?

Pomysł wziął się z oczekiwania na jakąkolwiek obecność jakichkolwiek małych pacjentów na oddziale pediatrycznym PCMiDZ w Piotrkowie Trybunalskim! Od marca 2020 do września 2020 roku ich po prostu nie było - ze względu na strach przed zarażeniem wirusem covid! Dyżurowaliśmy w pustych oddziałach co było przerażające, depresyjne... Dlatego postanowiliśmy mieć łatwą możliwość kontaktu z nimi. 

Jakich efektów się spodziewacie - z perspektywy zarówno lekarza jak i rodzica?

Chcemy po prostu mieć kontakt z rodzicami, darmowy, bezpieczny, codzienny... Dla rodziców to duże udogodnienie mogą porozmawiać z lekarzem o chorobie dziecka za darmo codziennie, wysłać wyniki badań, popisać na czacie. Chcemy żeby nas lepiej poznali żebyśmy zobaczyli my lekarze i rodzice/ opiekunowie dzieci że mogą na nas liczyć i nam zaufać zawsze. Codziennie.

Proszę podać konkretne przykłady sytuacji, w których Telemedyczne Centrum Koordynacji Pacjenta przyniosło realną zmianę.

Otworzyliśmy przyszpitalną poradnię alergologiczną , wdrożyliśmy planowe zapisy do szpitala przez portal - to już u kilkunastu pacjentów zdało egzamin, kontakt , rozmowa rozwianie wątpliwości, skierowanie do poradni, oddziału - szybko i sprawnie to się dzieje dzięki portalowi!

Jak widzi Pan przyszłość telemedycyny w polskiej służbie zdrowia, w szczególności w szpitalach dziecięcych?  

Widzę ją niezmiennie dobrze. Telekonsultacje to już teraźniejszość, trzeba jeszcze więcej o tym mówić, pisać. Lekarze są dobrze zaznajomieni już od lat pracują tak z pacjentami jeszcze przed pandemią. Będzie tylko lepiej!

Jakie są największe wyzwania? Czy dotyczą lekarzy, pacjentów, czy może organizacji?  

Wyzwania to wiedza opiekunów pacjentów że są takie wirtualne oddziały jak nasz darmowe dostępne. Trzeba informować i uczyć społeczeństwo obsługi aplikacji, komputerów. To ułatwi kontakt .